Multikopterit.net keskusteluforum

Oikosulkumiehen lentolaite

Aloittaja Oikosulkumies, helmikuu 11, 2015, 07:28:52 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oikosulkumies

Nonnih, pitipä tehä tämmönen oma kalusto -aihe ku homma vähä lähti sitte lapasesta.

Eli tuli hommattua paikallisesta liikkeestä tommonen EMAX 250 quad -paketti.
Setissä on siis tommonen täys hiilikuitunen runko, EMAX 2204 moottorit, joista 2 vasenkätisellä kierteellä (mustat mutterit) ja loput (2) oikeakätisellä kierteellä. Vauhtia antamassa EMAX 12A nopparit, joihin kuulemma saa laitettua BLHeli softat sisään, se taitaski olla ihan fiksu veto. Sitte settiin tuli vielä CC3D, johon ostin samalla kotelon, ja sitte 6" hiilari ropellit. Lisää ropelleja varmaan pitääkin laittaa tilaukseen, ei vaan oo vielä tietoa mistä niitä kannattas tilata pieni repullinen, tai ainaki sen verran että ei oo ihan heti loppumassa.

Ei kai tässä auta ku ruveta nauttimaan vapaaillasta ja ruveta kattomaan saisko tuota runkoa kasattua (ja sitte purettua ku rupee laittamaan sähköt sisään.

Noihin noppari-moottori liitoksiin aattelin laittaa bullet-liittimet, jos vaikka ois helpompaa arpoa oikeat pyörimissuunnat.

Vinkkejä saa laittaa, mää raportoin lisää kunhan saa laitosta enempi kasaan päin.
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Homma on vähän edistyny, ruuvailin jo moottorit paikolleen, ja suunnittelin miten nuo ESCit vetäis tuohon, hieman tuntuu hazardilta laittaa ne tuohon alle, mutta tuleehan tuohon jalat suojaamaan noita, ellen keksi vähä vähempi tökkääviä ratkasuita kuin nuo vakio tolppa-mallit.

Mietiskelin pitkään, että pitäskö koittaa sijottaa akku tuonne väliin, vai laittaa katolle. Päätin sen sitten laittaa katolle, ainakin nyt aluksi. Saapahan FC:n keskelle kopteria sen sijaan että laittas etumoottorien tasalle..

Nyt tarttee ruveta sitte tekemään sähkötöitä. Pääseepähän taas kokeilemaan, että miten se tinaaminen tapahtukaan..


Vielä ku ne akut kotiutus....
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

It's alive.

Sainpahan viimein kopterin kasaan. Johot sai tinattua suuren taistelun jälkeen kasaan, ja moottoritki piti kääntää toisippäin.. Mun ilme oli varmaan melko loistava kun yhestä moottorista lähti mutteri lentoon ku testas pyörimis suuntaa. Mutta moottorien uudelleen järjestelyn jälkeen meni jopa 3/4 johot oikein ekalla yrityksellä.. ei paha :P

Kopteriinkin on nyt tullu lento aikaa jopa useita sekuntteja, enää tarttee oottaa parempaa lennätys keliä ja siirrellä johot paremmin, ettei ne kohtaa trimmausta..

Enää vissiin tarttis purkaa tuo turnipsi jonnekki alle neljän voltin per kenno ettei lähe pullisetelemaan..

Tämmöstä tänään.
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Jatketaanpa monologia

Tuli vähä askarreltua näin sunnuntain kunniaksi, ja siistin vähäsen noita johdotuksia ja parantelin antennin sijotusta. Aiemmin vähän ihmettelin ku 2. esc lämpes päällä ollessaan, ja homma oliki niinku epäilin ja se virta meni sitä kautta FC:lle ja vastarille. Nyhdin sitte kaikki muut paitti 1. escin BEC -piuhat irti.. virta johtokin sai osakseen hieman hienosäätöä, siitä ku onnistu tulemaan pari senttiä liian pitkä niin on vähän ongelmallista saaha se aseteltua jotenki fiksusti.

Ja kuka muuten sano ettei tuota 8-kanavaista vastaria saa kuorineen nätisti asettumaan tuohon  ::)

Lisäksi tänään tuli käytyä lennättämässä laitetta melkein koko akullinen. Lentoaika oli jotain vähän reilu 6min tuolla 1600mAh akulla..

Tuli sitä heti ensimmäisellä kerralla jo kalustotappiota, yks "länderi" tippu. Yks oli alottaessa löysällä, joten kiristin kaikki ja yhen mutkan kohalla näky vaan ku jotaki tippu, ja sitte oliki enään 3 noita tappeja jäljellä. pitänee siis ottaa kaikki pois ja ruveta kehittelemään jatkoversiota. Kopteriaki tuli kertaalleen käytettyä katollaan, niin että mobiuskin otti ilmalentoa. Tosin seki "torppi" oli aika nätti, pää korkeus laskemaan ja kopteri kävi hangessa ja kun hanaa anto samalla ku vähä tökkäs niin sitte oltiinki katollaan.

Mobiuksesta irtos velcron liimaus  :o ja jäi sitte hankeen kopterin viereen. Rupellitki pysy ehjänä ku just huomas kippauksen tapahtuvaksi niin heitti kaasun pois..

Suuremmalti videota omasta lentämistä ei kehtaa laittaa, mutta meninpähän vähäsen keulimaan jo tuolla Open FC -topicissa, että PIDit on kohallaan. No ei ne ihan ole.. Pientä oskilointia on havaittavissa siis. Ei muuta ku säätämään Lumieren arvojen mukaan ja kattomaan oisko hyvä. TxPID -viritystä en vielä viitti tehä ku ei pääse ihan kämpän vieressä oikein lentämään ja läppärissä on akku aika heikossa tilassa.

Päivitelläämpä lisää kun kehitystä (tai taantumista) tapahtuu.

https://www.youtube.com/watch?v=nxKY-kRN32s
Väri väriin ja loput yhteen

Mika Lukumies

Noissa EMAX nopareissa on linear BEC joten niitä punasia piuhoja ei tarvitse nyppiä irti. :)
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Oikosulkumies

Lainaus käyttäjältä: Mika Lukumies - helmikuu 23, 2015, 08:26:37 AP
Noissa EMAX nopareissa on linear BEC joten niitä punasia piuhoja ei tarvitse nyppiä irti. :)
Juu tiiän :) Ihmettelin vaan ku 2. ESC lämpeni, epäilinki että se tuosta johtui. Kaippa nuo piuhat vois takaisinkin laittaa jos intoa riittäis. 1A virtaa pitäs jokaisesta irrota, mutta lämpenemisestä päätellen vaan yhden kautta se tuntui kaiken ottavan.

Tuo CC3D ottas niitten wikin mukaan 70mA virtaa, ja vastari taas "hyvin vähän", eli taitaa voida huoletta antaa mennä yhenkin piuhan kautta. Mutta jos tuota ylintä levyä käyttää irti niin äkkiäkös sitä voi heittää ne piuhat takasikkin.

Seuraavana ajatuksena olisikin alkaa kehittelemään jonkin näköiset pallurat laskutelineiksi LEDeillä, että vois pikkusen paremmin erottaa orientaation.

Ai niin, lentopaino 541g.
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

#6
Jos nyt kiinnostusta on niin tulee niin vois laittaa eiliseltä videota juutuubiin.

Mutta asiaan, tuli tänään värkättyä tommonen laskuteline ratkasu. Jos nyt sais vähä pehmeemmin kentän pintaan..kiinni velcrolla

Vielä pitäs kehittää LEDeille joku alusta mihin asentaa ne.


Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Nonnih, tulipahan käytyä lentämässä tuo mini puuhun. Kyseessä sentään oli pieni puu niin ei ongelmaa tullu.. Herätti vaan pientä hämmästystä ku kaarroksen jälkeen mini lähtee ns tangentin suuntaan  :o tuossaki tuli vaan yks katkennu muovi potkuri.. kohta nuo muoviset alkaa jo käyä niin vähiin että liekkö pitäs hommailla kasa hiilikuitusia ku isot poijat kerto että ne ei meekkään niin helposti rikki...

Samalla tuli taas pari juttua opeteltua.. kuten miten asennetaan propellit multiin... Ja että miten rattitude moodissa ne flipit onnistuu jne... Aikas nykivää lentoa saa tolla rattitudella aikaseksi, jarrutuksetki tulee aika paljo äkäsemmäksi.

Lisää höpinää tulossa ehkä joskus myöhemmin..

https://www.youtube.com/watch?v=3kZu3VKYEdA
Väri väriin ja loput yhteen

MikeK

Laita ihan kunnolla expoa ohjaukseen, niin pääsee ohjauksen nykivyydestä. Pehmentää kummasti. Ja taitaa olla rattitudessa cruise control päällä? Kokeile laittaa Expert->InvertedPower->Normal. Toi kaasun pätkäisy on välillä aika pitkä ja saattaa tiputtaa multia aika paljon ennen kuin saa taas kaasua myllyihin. Ja kannattaa kokeilla ilman cruisea Thrust Manual-tilassa. Höllää vaan kaasua kun on ylösalaisin ja lisää kun on kääntynyt. Kun rytmittää oikein, saa flipit heitettyä niin että multi pysyy samassa korkeudessa.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Oikosulkumies

Voishan noita expoja tietty kokeilla, tosin mää kyllä innostuin käyttämään vähäsen ronskimpia ja terävempiä ohjausliikkeitä..

Ja joo, tiesinki että rattitudessa on cruise control päällä, se miten paljon se hidasti tuossa käännöksessä yllätti. Tarkotus oli että jos sen heittäs pois tai laittas siihen kolmanteen asentoon vaikka manual tilaa kaasulle, tai jotain. Huomashan tuossa videollaki ku ekalla yrityksellä loppu pokka kesken flipin yrittämisessä. Onneks tuo lennätys paikka on alle puolen kilsan päässä niin ei oo niin hirvee matka kokeilemaan.
Väri väriin ja loput yhteen

Nemo

Ootko tehny mobiuksen asetuksille jotain, vai onko defaultit? Aika hyvin näyttää toimivan vastavalon kanssa.

Ite yritin viimeksi eilen samanlaisella ilmalla lennellä fpv:nä mobiuksen kautta, ja kun erehtyi kääntämään linssin kohti aurinkoa niin veti kyllä kuvan niin mustaks että alkoi tulemaan jo vähän tilanteitakin.

Oikosulkumies

#11
Tuossa on ainakin suunnilleen vakio asetukset, hdr taitaa olla päällä ja valotus puolella on kaikki automaatilla. Ja ainakin melkein uusimmat softatki on sisässä.

Ihan positiivisesti tuo on minutki yllättäny :)
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Kattelin noita asetuksia vähäsen ja expoja nostin 0 -> 15% Tiiä sitten paljonko niitä hyvä ois, omasta mausta vissiinki kiinni.. Kokeillaan huomenna tuntuuko paremmalta. Lisäksi heitin invert powerin normaaliksi ja 3. asentoon laitoin rattituden manuaali kaasulla.

PIDeistä en tiiä vieläkään pitäskö niitä vielä vähän tiputtaa ku pientä oskilointia tuntuu tapahtuvan kun kopteria laskee ja ei ohjaa mihinkään suuntaan, lähtee pallottelemaan vähäsen että missä nurkassa sitä pitäs minkäki verran tehoa pitää... Tosin tuon CC3D sanoo itekki, että se heittää integraalin pois pelistä..
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Vähäsen pientä päivitystä, valot laitettu kopteriin.
Sähkötyöt ei oo tehty mitään kauneuskilpailuja voittamaan, mutta toimii sentään ainaki toistaiseksi. Jotain Rubbercomp tyyppistä ratkasua pitäs kyllä suunnitella vähän noitten LED-nauhojen päälle, että ei mee oikoseen ittekseen. Suunnitelmat vaihtu lennosta, ja vielä on pari pätkää led nauhaa jemmassa jos muualle keksii valaistusta lisätä.

Samalla tuli vaihettua oikean merkkinen JST FPV-vermeitä varten.

Ja sitten kuvaa todisteeksi
Väri väriin ja loput yhteen

Oikosulkumies

Noni, saipahan pitkän tappelun jälkeen masennettua FPV vehkeet kopteriin kiinni ja muutenki muokattua vehjettä.

Ensimmäinen ropleema oli kun ei kameralle ollu minkäänlaisia kiinnikkeitä, yhenlainen ratkasu tuli sille keksittyä. Pitempään sai miettiä VTX ja antenni asennusta, ongelmaa aiheutti varsinki pigtailin puuttuminen. Pitkän miettimisen (meni useempi tunti ja tuo koptereista ymmärtämättömämpi osapuoli meinas vähäsen jo hermostua) jälkeen löyty paras paikka. Asennuksista tuli ainaki yhtä hullut ku on tekijänsäkki.
Ongelmia tosiaan tuotti varsinkin se, kun tuossa RX päässä on 90 asteen mutka ja TXssä on suora. Sietäs olla toisin päin.

Tulipa katottua kans taskulampun kanssa että nuo antennit on oikeestikki LHCP ja totutusti RXssä on 4 ja TXssä 3 "lehteä"
Väri väriin ja loput yhteen