Multikopterit.net keskusteluforum

Lukumiehen multsikat

Aloittaja Mika Lukumies, huhtikuu 18, 2015, 07:32:18 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Mika Lukumies

Mitäs mieltä porukka on seuraavasta modauksesta kun on jo pidemmän aikaa ollu mielessä muuttaa mini X8 malliksi.
Alla olevien moottoreiden ja potkureiden pyörimissuunnat on vielä väärinpäin ja muutenkin moottoreiden välit tulis todellisuudessa lähemmäksi toisiaan, mutta siis hyödyt mitä hakisin tällä olis hitsin kova kiihtyvyys ja ehkä lentoaikaakin saisi vähän lisää.
Mitä mieltä porukka on, onko vaivan arvoista alkaa toimivaa kokoonpanoa muuttamaan?
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

IleFPV

Ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta toi olis komeata nähdä valmiina ja ilmassa :D
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Oikosulkumies

Tuota ainakin OPn FCssä oletuksena X8 moottorien pyörimissuunnille oli niin, että ylhäällä vastapäivään ja alhaalla myötäpäivään ylhäältä katottuna... aattelin vaan huomauttaa..

Mää oon tuolla konfiguraatiolla hieman skeptinen lentoajan kasvusta ku moottorit on toistensa ilmavirrassa, mutta jos on tietoa että kasvaa niin en sitte väitä vastaan. Tää on vaan tämmönen maallikkoarvaus..

Mielenkiintoiselta vaikuttava projekti kuitenki. Kerro lisää jos etenee :)
Väri väriin ja loput yhteen

Furiosity

Omalla kokemuksella Y6 -> hexaan täysin samoilla elektroniikoilla ja painavammalla rungolla piteni lentoaika. Päällekkäin olevat moottorit vie noin 30% toisen moottorin tehoista, mitä muistelen lukeneeni aikoinaan. Ja vie koitenkin yhtä paljon virtaa ja lisää painoa. Ei varmana pidennä lentoaikaa.

Toisekseen X8 pointti käsittääkseni on vakaus. saattaa mennä vähän jäykäks ohjaus sen jälkeen ja en usko että huomattavan paljon nopeammin liikkuisi sen jälkeen.

Kokeilemalla kyl selviää, en oo ennen X8 miniä nähny nii videoita odotellessa :D
Skill is when luck becomes usual.

IleFPV

Mitenhän sitten ihan "normi" octo, eli ei olis moottorit päällekkäin, pitenisköhän silloin lentoaika?
Pursihan tunnusteli et mini hexassa olis jo vastaavaan quadiin verrattuna pidentyny lentoaika.
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

peekoo82

Lainaus käyttäjältä: IL3 - huhtikuu 19, 2015, 12:56:58 AP
Mitenhän sitten ihan "normi" octo, eli ei olis moottorit päällekkäin, pitenisköhän silloin lentoaika?
Pursihan tunnusteli et mini hexassa olis jo vastaavaan quadiin verrattuna pidentyny lentoaika.

En kyllä nää miten moottorien (painon) lisääminen voisi lentoaikaa parantaa. Yleensä käy toisinpäin. Mutta mielenkiintoinen projekti :)
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

Mika Lukumies

Lainaus käyttäjältä: IL3 - huhtikuu 19, 2015, 12:56:58 AP
Pursihan tunnusteli et mini hexassa olis jo vastaavaan quadiin verrattuna pidentyny lentoaika.
Niin tämä minuakin alkoi mietityttämään, mutta voihan se tosiaan totta ollakkin kun ei hyötysuhde laske toisin kuin päällekkäisissä moottoreissa.

Mutta hyvin tumppasitte projektin. ;D Taitaa parempi olla tekemättä kyseistä muutosta, tai ei sitä vielä tiedä, odotukset ei vaan ole enään hirveen korkealla. :)
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

rotomoto

LainaaNiin tämä minuakin alkoi mietityttämään, mutta voihan se tosiaan totta ollakkin kun ei hyötysuhde laske toisin kuin päällekkäisissä moottoreissa.
Mutta hyvin tumppasitte projektin. ;D Taitaa parempi olla tekemättä kyseistä muutosta, tai ei sitä vielä tiedä, odotukset ei vaan ole enään hirveen korkealla. :)
Ei saa lannistua . Ei uusia ideoita synny jos ei kokeile.
On noita toimivia päällekäis moottoreita foorumit täynnä suuremassa skaalassa. Joten miksi ei pienempikin voisi toimia.

Mika Lukumies

No tuo on kyllä totta ja saahan sen helposti muutettua takaisin jos ei lento-ominaisuudet miellytä.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

peekoo82

Lainaus käyttäjältä: Mika Lukumies - huhtikuu 19, 2015, 07:25:42 IP
No tuo on kyllä totta ja saahan sen helposti muutettua takaisin jos ei lento-ominaisuudet miellytä.

Totta ja itsekkin joskus tehnyt mieli kokeilla mini X8:n rakentamista, Ainakin toimii tehokkaampana raivaussahana mettässä ajellessa. Ainakin mun tapauksessa.. :)
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

Divi

#10
Moottorien hyötysuhdekäppyrät erilaisilla potkureilla on todella erilaisia. Joillain moottoreilla voi hyvin olla niinkin että kahden (tai neljän) moottorin lisääminen tiputtaa moottorien keskimääräisen kuormituksen vaikka 75% > 50% jolloin hyötysuhde hyppääkin reilusti paremmaksi ja lentoaika pitenee. Toisilla moottoreilla hyötysuhde ei välttämättä muutu juuri mihinkään ja lisääntyny paino syö sen pienenkin parannuksen kokonaan pois. Ei muutaku kokeilemaan ja mittailemaan.

esim, DYS 1806 2300kv 3S 5030.
75% kaasulla menee noin 5.7A
50% kaasulla menee noin 3.6A
Jos quad > hexa muutoksella saadaan työntövoimaa verrattuna painoon niin paljon lisää että keskimäärin kierrokset tippuu tuon verran, niin kulutukset on:
4*5.7A = 22.8A
6*3.6A = 21.6A

Teoriassa tuossa tapauksessa hexan pitäis siis kuluttaa tuolloin vähemmän virtaa samalla jännitteellä joka tarkottais pidempää lentoaikaa samalla akulla. Veikkaan että hieman isommalla akulla (painavammalla kopterilla) tuo ilmiö tulee selvemmin esille.
Tämä nyt on tietysti täysin teoreettista ajatusleikkiä vailla kunnon kokeita mutta älä nyt ihan suosiolla kuoppaa noita ideoja. ;)
Jos toteutat niin tee ihmeessä modulaarinen runko josta on helppo jättää pois osa moottoreista ja laita FC ja muut systeemit jolla saa lokitiedostot talteen niin että pääsee käppyröistä analysoimaan miten lentoaika ja moottorien kuormitus ja hyötysuhteet muuttui kun moottorreita lisättiin vaikka 6 > 8 ja paino lisääntyi esim 600gr > 650gr.

Mika Lukumies

Kiitos Divi selvennyksestä.

Tässä nyt vaan alkanut puntaroimaan jos kuitenkin tekis normi octon, mutta ei siitä kyllä niin pientä saa tekemälläkään vaikka käyttäisi 5-6" huiskia.
Täytyy pähkäillä vielä lisää, hitto kun alkaa lentokelitkin paranemaan niin kaikki vapaa-aika menee fpv ruisailuun..tai siis sen harjoitteluun. :)
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Mika Lukumies

Minin osalta mietintämyssy on vielä päässä, mutta tähän väliin pitää itekkin kokeilla minkälaista tuollaista kopteria on lentää jos moottoreita kallistetaan menosuuntaan.
Tein uuden rungon ja leveydeksi tuli 320mm ja pituutta 430mm.
Foorumilta luin että moottoreiden kallistus ei välttämättä toimi hyvin jos moottorit on pituussuunnassa lähekkäin, joten sen takia pituutta on vähän enemmän. Vielä kun olis kelejä niin pääsis testaamaan.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Mika Lukumies

Kävin yhden akun kokeilemassa ja kopteri tuntui mukavan erikoiselta. :)
Rate tilassa ei lennossa ollu mitään poikkeavaa paitsi että kun leijutti paikallaan, niin kopteri oli takakenossa ja eteenpäin mentäessä ei ollut niin paljon etukenossa mikä on tässä tapauksessa tietysti täysin normaalia.
Sitten kun vaihtoi lentotilaksi stabiilin (tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankin kun kopteri vakauttaa itsensä), niin sitten lähti luonnollisesti eteenpäin.
Myös yaw kääntö toimi hyvin vaikka odotin tai siis teoriassa mietin, että kun moottorit on kallellaan, niin yaw:ta kääntämällä kopteri saattaa vaeltaa hiukan sivulle.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Petsku

Laita laudan asetksista niin että on vaaterissa kun motit on vaaterissa. Eli pitch akselille jonkun asteista kulmaa, mittaamalla oikea kulma sinne.