Moottorien hyötysuhdekäppyrät erilaisilla potkureilla on todella erilaisia. Joillain moottoreilla voi hyvin olla niinkin että kahden (tai neljän) moottorin lisääminen tiputtaa moottorien keskimääräisen kuormituksen vaikka 75% > 50% jolloin hyötysuhde hyppääkin reilusti paremmaksi ja lentoaika pitenee. Toisilla moottoreilla hyötysuhde ei välttämättä muutu juuri mihinkään ja lisääntyny paino syö sen pienenkin parannuksen kokonaan pois. Ei muutaku kokeilemaan ja mittailemaan.
esim,
DYS 1806 2300kv 3S 5030. 75% kaasulla menee noin 5.7A
50% kaasulla menee noin 3.6A
Jos quad > hexa muutoksella saadaan työntövoimaa verrattuna painoon niin paljon lisää että keskimäärin kierrokset tippuu tuon verran, niin kulutukset on:
4*5.7A = 22.8A
6*3.6A = 21.6A
Teoriassa tuossa tapauksessa hexan pitäis siis kuluttaa tuolloin vähemmän virtaa samalla jännitteellä joka tarkottais pidempää lentoaikaa samalla akulla. Veikkaan että hieman isommalla akulla (painavammalla kopterilla) tuo ilmiö tulee selvemmin esille.
Tämä nyt on tietysti täysin teoreettista ajatusleikkiä vailla kunnon kokeita mutta älä nyt ihan suosiolla kuoppaa noita ideoja.

Jos toteutat niin tee ihmeessä modulaarinen runko josta on helppo jättää pois osa moottoreista ja laita FC ja muut systeemit jolla saa lokitiedostot talteen niin että pääsee käppyröistä analysoimaan miten lentoaika ja moottorien kuormitus ja hyötysuhteet muuttui kun moottorreita lisättiin vaikka 6 > 8 ja paino lisääntyi esim 600gr > 650gr.