Osia alkoi tippua Kiinasta toissa päivänä, runko, potkurit, noparit, vastaanotin sekä pikkukilkettä on tähän mennessä tullut eli ei puutu enää kuin moottorit että saa lentokuntoon. Runko vaikuttaa ihan asialliselta, reunat siistit, reiät suunnilleen kohdallaan ja kaikki kierteetkin ovat ok, noissa halppisrungoissa on osalla ollut viallisia jenkoja/muuten susikappaleita niissä perän alumiinitolpissa. Runkolevyjen peräulokkeet tuntuivat irrallaan kyllä todella lötköiltä kun on hiilikuidun jäykkyyteen tottunut tuon minin kanssa mutta tolppien ruuvaaminen paikoilleen paransi ryhtiä kummasti, nyt on ihan mukavan jäykkä.
Pääsin eilen Nazaakin kalibroimaan kun sain vastarin, on kyllä järjettömän kapeat nuo lentotilojen "alueet", laitimmaisilla n. 5 naksua endpoint-säädössä on alue jolla laatikko pysyy sinisenä. Keskimmäinen atti-alue sentään on parikymmentä naksua leveä. Voisiko tässä olla yksi syy noihin sekoilemisiin, kanava ryömii jostain syystä -> lentotila vaihtuu failsafeksi missä päällä RTH -> kotipiste jostain syystä Kiinassa?
Aika tyhmää myös että on vain yksi (laitimmainen) laatikko johon saa itse valita mikä lentotila siinä asennossa on päällä ja muut ovat kiinteitä joten ei saa tiloja nappin siihen järjestykseen kuin itse haluaa. Olisin ehkä mieluummin laittanut ne niin että vipu ylhäällä oletusasennossa (eli siinä asennossa jossa sen on oltava lähetintä käynnistettäessä, muuten herjaa switch erroria) olisi atti, keskellä GPS ja alimpana manual mutta nyt oli tyydyttävä järjestykseen GPS-atti-manual. Auxeja en myöskään vielä onnistunut saamaan gain-säätöihin määriteltyä, saattaa johtua tuosta mikserikikkailusta jonka tuon kolmiasentokytkimen käyttö tuossa 9X:ssä vaatii, pitää tutkia paremmalla ajalla.
Yksi tavallaan hassu ominaisuus näköjään on myös että vilkuttaa tuota lentotilan valomerkkiä sen kaksi kertaa (sticks not centered) kaasun ollessa nollilla ja vasta kaasunkin keskittämällä vaihtaa yhteen vilkkuun. Loogista toki tuokin mutta kun "perusasento" kumminkin on kaikki muu keskellä ja kaasu nollilla. Lienee sitten tuo valomerkki ajateltu GPS-tilassa kertomaan että ollaan paikoillaanleijunta-asennossa, ei esim. trimmien tarkistamista varten? Armausta tuo ei kai ledillä mitenkään ilmoitakaan vaan ainoastaan käynnistämällä moottorit "tyhjäkäynnille"?
Kaikenkaikkiaan kyllä tuntui onnistuvan ihan hyvin nuo asetukset mutta kyllä Baseflightissa minusta on hoidettu paremmin tuo lentotilojen valintasysteemi.
Nyt vaan tulee viikon tauko projektiin kun olen talvilomalla, sinä aikana toivottavasti loputkin kamat saapuvat.