Multikopterit.net keskusteluforum

Alottelijan viimeset kyssärit

Aloittaja Saurus, heinäkuu 20, 2015, 02:48:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

sape

FC:ltä jos vetää servokanavasta ohjauksen matekin piipperille niin samalla servokanavan kautta saa virrat 5V FC:lle. Ja FC:ltä edelleen 5V vastarille. Toki muitakin tapoja on mutta tuossa yksi kytkentämalli joka hoituu vähäisellä piuhaviidakolla. VTX/kamera pitää erikseen ottaa sähköt. Yleensä VTX:lle voi syöttää virrat suoraan laudalta ilman regulointia ja VTX syöttää sähköt kameralle. Tosin joissain kameroissa max. 5V mutta taitaa olla enempi niitä mini CMOS-kameroita missä on tuo rajoitus.

Samppa

#181
Nazessa on oma buzzer lähtö,käyttää mieluummin sitä. Toimii buzzer sitten kuten suunniteltu ilman lisäkonffailuita. Sähköt voi tuoda "ylimääräisen" servokanavan plussaan ja groundiin. Foxeerin vtx:ssä on 5V syöttö kameralle. Kun on Foxeerin kamerakin, niin taisi muistaakseni tulla valmiit johdotuksetkin liittimineen. Sähkösyötön karvat vain tinaa pdb:lle. Ite lentelen etupäässä parilla akulla vieläkin ihan sujuvasti. Toki kun lähtee kauemmas, niin mukana on pari eri multia ja kumpaankin se pari akkua vähintään. Laturikin on edelleen vuosia vanha turnigy accucell6. Lisänä on kenttäkäytössä halpa "matkalaturi". Pitäs päivittää 2-4 kanavaiseen jossain vaiheessa. Toistaiseksi nuo maks 5A latausvirrat on itellä piisanneet vaikka useamman akun latauslevykin on käytössä. Tuossa imaxissa olisi se etu ettei ole tarvetta erilliselle virtalähteelle. Kotikäytössä plussaa.

jinx

Lainaus käyttäjältä: IL3 - huhtikuu 01, 2016, 06:13:10 AP
Miten mul oli sellanen muistikuva ettei rc-kamasta mene tullia?  ???

No Alvi menee kuitenkin.
Menee yli 150€ paketeista. Se ei kyllä muistaakseni ollut kuin jotain muutaman prosentin luokkaa, eli ei hirveästi vaikuta loppusummaan.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Certi

Lainaus käyttäjältä: jinx - huhtikuu 01, 2016, 09:36:10 AP
Lainaus käyttäjältä: IL3 - huhtikuu 01, 2016, 06:13:10 AP
Miten mul oli sellanen muistikuva ettei rc-kamasta mene tullia?  ???

No Alvi menee kuitenkin.
Menee yli 150€ paketeista. Se ei kyllä muistaakseni ollut kuin jotain muutaman prosentin luokkaa, eli ei hirveästi vaikuta loppusummaan.

Oikealla tullinimikkeellä ei mene. Mä käytän aina koodia 9503007900

jinx

Ei leluissa näköjään menekään. Itse olen käyttänyt sitä nettituonnista harrasteiden alta löytyvää koodia, jossa mukana rc-autot.
jinx tuubissa :: Jinxed Films
Uusi! fpv-kanava :: JinxedFPV

Divi

ja se rajahan riippuu prosenteista, eli jos maksettava osuus on yli 5e niin se pitää maksaa. Sama homma alvin kanssa. Mitään kiinteää 150e tai 20e rajaa ei ole kummassakaan.

hukkis

Ei ole kyllä ikinä mistään tarvinnu tullia näiden lelujen kohdalla maksaa. Alv mene aina. Tullauskoodista riippuvainen asia.

MikeK

#187
Ihan vaan muistutuksena, ensi viikolla Model Expossa on loistava tilaisuus tulla aloittelijan kyselemään mineistä, fpv kamoista, mankoista, fc:stä jne. Kelkolla on paikalla oma tiski täynnä erillaista tavaraa, simua sekä lennätystä lennätysalueella.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Whalefish

Moro taas!
Nyt on osat jo hetken olleet kasauksessa ja kaikkea extraa on tullut hankittua: xt60 liittimiä että saa virtajohdon pdb:stä akkuun, nippusiteitä, teippiä, kuumaliimaa (vaikkei oo vielä tätä tullut käytettyä), fluksia, usb-kaapeli tuohon hd videokameraan kun siinä tullut oli rikki, velcro tarroja ja kutistesukkaa (kuka tän nimityksen on keksinyt, vrt heat shrink tube).

Nyt on rakentelu jo ihan hyvällä mallilla, mutta törmäsin pieneen aloittelijan esteeseen.
Mulla on tuo Matekin 5in1 pdb ja sen kanssa kolvauksessa tuli heti ongelmia. En meinaa saada tinaa tarttumaan sen pintoihin millään, siis sellaisiin kultaisiin levyihin. Eli juotokset ei oikein onnistu. Oon yrittänyt lämmittää levyjä 350 asteisella kolvilla, mutta ei ne oikein tunnu lämpeävän tarpeeksi. Tai sitten kun saan ne niin kuumiksi että tina sulaa suoraan levylle, niin se ei kuitenkaan tartu siihen jäähtyessä.

Ja sit onnistuin pudottamaan taistelun tiimellyksessä sulaa tinaa pdb:n päälle vielä niin, että se jäi kahden jonkun mustan neliöjutun väliin niin, että sitä ei saa sieltä pois. Niiden reunoissa on metallia, eli eivät alunperin koskeneet, toisiinsa mutta nyt koskee. Onkohan tämä vaarallista jos se jää sinne?

Pystyttekö antaa vinkkejä miten sais tinan noihin levyihin. Eikö mulla vaan oo tarpeeks lämpöö vai mistä johtuu?

Entä miten sais tinan tuolta raosta pois?

Ei missään (pk-seudulla tai lähellä) olis joskus mitään rakentelupajaa tms jossa pääsis kokeneempien oppiin? Tulis tääkin vähän nopeammin valmiiksi niin pääsis lentelee.

Joo että sellasta.

Lähetetty minun LG-D802 laitteesta Tapatalkilla


Whalefish

Ja ainiin. Mun piti vielä kertoo noista tilauskokemuksista. Kaikkialta mistä tilasin osia, sain tavarat tullittomina ja alv:ia ei mennyt. Kuljetukset Suomen päässä hoiti posti. Paitsi Hobbykingin international varastolta. Siellä kuljetuksen hoiti Ups, joka hoiti tullauksen ja peri siitä 15e ylimääräisen maksun. Tullimaksua ei mennyt, mutta alv meni. Hobbykingin eu varastolta taas lähetys meni Suomen postiin, joten se ei jäänyt tulliin.

Kaupat oli siis: rcmart, surveilzone, banggood ja hobbyking eu sekä international.
Eli jos haluat ilman alvia, älä ainakaan tilaa hobbyking internationalista.

Lähetetty minun LG-D802 laitteesta Tapatalkilla


Jufee

Lämmitä sitä tinaa niiden kahden kultaisen koskettimen välistä ja imaiset pois tai hankit solderwickiä, eli imusukkaa. Kuuma tina tarttuu siihen ja homma hoidettu.

Kosta

#191
Eihän sulla vain ole lyijytöntä tinaa käytössä? On nimittäin sellaista kuraa juottaa että.

https://www.youtube.com/watch?v=reNA5iwcg-w

JUHHisi

Itse kanssa tuskailin pdb juotoksissa kunnes hommasin 80w vai oliko peräti 100w kolvin. Sillä ei tarvi kuin muutaman sekunti lämmittää niin sulaa paksumpikin johto.
http://www.tyokalukauppa.net/sahkotyokalut/kolvit-juottimet-tarvikkeet/juotoskolvi-stannol-100w-p-1396.html
Myös fluxi helpottaa hommia ja auttaa tinan juoksettumista siihen tinaus kohtaan.
http://m.ebay.com/itm/141954738140

MikeK

Mulla on ollut kolvi rikki jo pidemmän aikaa ja jäänyt uus hommaamatta. "Kenttäkolvilla" oon rakentanu jo pitkään ja hyvin vetelee xt60 liittimistä alkaen :D

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__29828__Soldering_Iron_30watt_12v_3s_XT60_Plug.html
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Whalefish

Jes, hei kiitti kaikille vastauksista!

Ongelmana oli lämpötila. Laitoin kolvin täysille 450 asteeseen ja lämmitin vähän enemmän tuota metallilevyä, niin johan tinakin jäi siihen kiinni.
Nää on mun elämän ensimmäisiä juottoja, niin oon vähän pihalla vielä enkä uskaltanut heti alkuun pistää kolvia koville tehoille.
Etenkin, kun tuosta tulee pientä savua sieltä kolvin kahvan kärjestä, eli siitä mistä kahva loppuu ja kolvin metalliosat alkaa.

Tuon väärään kohtaan sulaneen tinan sain irti saksilla. Se oli niin pieni rako kahden tuollaisen laatikon välissä, että kolvin kärki ei mahtunut sinne enkä saanut tinaa sieltä siis sulamaan. Näinpä siis otin sakset käyttöön ja niillä leikkasin sitä :D

Tina on 63% sinkkiä ja loput varmaankin lyijyä, ei lukenut missään. Jotain halpistinaa kuitenkin.


Nyt sitten vielä lisää kysymyksiä:

1. Miten saada sähköt Naze32:een (rev5)?

Monella on näköjään bec noissa nopareissa, mutta mulla ei. Käytössä siis pdb, josta ajattelin ottaa 5v outista virran naze32:een.
Mutta mihin kohtaan tämän voi laittaa kiinni? Tossa ei missään lue erikseen, että +/- in, joten pelaan varman päälle ja kysyn täältä.

Voinko siis juottaa johdot noihin moottoreiden - / + kohtaan ja jättää sen signal kohdan tyhjäksi.
Nopareista tulee tuollaiset kolmen kohdan johdot, joissa on keltainen ja musta, eli ymmärtääkseni signal ja ground, keskimmäinen paikka tyhjänä. Niin jos nämä tulee paikoille 1-4, niin voiko tohon vitoseen vaikka laittaa sitten virran tuolta pdb:n 5v outista?
Toimiiko se näin?

Ja Naze32:sta siirtyy virta myös Radio Rx:ään. Niistä ihan ensimmäisistä 5x2 pinneistä.

PDB:stä otan 12v outista sähkön vtx:ään, josta menee virta myös fpv kameraan.
PDB:ssä on myös omat kohdat moottoreiden virralle sekä 4:lle ledille, johon yhteen laitoin ledit.


2. Mistä otan virran vBatiin?
Tuleeko tähän virta suoraan akusta, eli kolvaanko johdot (+ ja -) PDB:n akkukoskettimista?

Sitten kun saan nämä pulmat vielä ratkaistua, on aika iskeä akku kiinni ja testailla hommia.