Multikopterit.net keskusteluforum

Aloittelijan ensimmäinen diy multikopteri

Aloittaja juu-zo, toukokuu 13, 2015, 08:33:22 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juu-zo

Kiinnostuin multikoptereista vastikään muutaman videon nähneenä. Olen lueskellut aiheesta ja kopterien tekniikasta. Haluna olisi rakentaa itse perus kopteri videoiden kuvaamiseen ja huvikseen lentämiseen.
Taustaa minulla on rc autojen parissa ja elektroniikan kanssa paljonkin. Nyt tarvitsisin neuvos lähinnä komponenttien valintaan. Mitkä olisivat käyttööni sopivat.
Kamerana löytyy jo shimanon action camera. Hieman siis poikkeaa perinteisestä gopro:sta. 3s lipo akkujakin on rc autoista js laturit tietysti myös.
Rungon ajattelin printata omalla 3D printterillä.

Kysymykset kuuluu siis, minkä pohjalle multikopteria kannattaa aloittaa rakentaa? Kannattaako ensin valita moottorit ja niiden ympärille muut komponentit?
Mitkä olisi sitten käyttööni sopivat moottorit, noparit ja lento-ohjain? Olisiko jotain muuta tärkeä ostaa heti alkuun?
Osat ajattelin hankkia ebaystä ja hobbykingistä tilailemalla.
Kiitos neuvoista.

aprepo

No, ensimmäinen on varmaan että minkä kokoista kopteria ajattelit tehdä?
"Ei tää kulje kovempaa!"

IleFPV

Varmaan joku 450 Flamewheel valmispaketti olisi semmoinen hyvä setti aloittaa. Sen pääsee itse kasaamaan ja jaksaa kantaa gimbaalin ja GoPro:n.

Siinä vaiheessa kun se lentää sun hallinnassa hyvin ja saat mieleistä kuvaa, niin tiedät jo itsekkin, mitä osa-alueita sun tarpeisiin tarvitsee seuraavaksi päivittää.  ;)
Sunday Pilot
http://d.pr/jtw7

Nurffe

Ensin kannattaa varmaan miettiä minkälaista hyötykuormaa on tarkoitus nostella. Sitten miettiä moisen kuorman nostamiseen soveltuva moottori + propellicombo. Siitä sitten sopivat escit ja joku fc, runko ja noh.. sitten se jo lentääkin melkein

peekoo82

Lainaus käyttäjältä: IL3 - toukokuu 14, 2015, 12:33:16 AP
Varmaan joku 450 Flamewheel valmispaketti olisi semmoinen hyvä setti aloittaa. Sen pääsee itse kasaamaan ja jaksaa kantaa gimbaalin ja GoPro:n.

Siinä vaiheessa kun se lentää sun hallinnassa hyvin ja saat mieleistä kuvaa, niin tiedät jo itsekkin, mitä osa-alueita sun tarpeisiin tarvitsee seuraavaksi päivittää.  ;)

Joo 450 flamewheeliä voi kyllä suositella lähtökohdaksi jos gopro tasoinen kuva on riittävä. Lentää hyvin ja runko on kohtuu kestäväkin.
HMF U580 Pro ,Pixhawk, FPV-romut
FPV250, CC3D, Mini OSD, FPV-romut
FPV250 low hung cc3d, FPV-romut
HK GoDiscover
Devo7 FR, 7" monitori+Quanum DYI goggles
Turnigy 9xr Pro + Orange OpenLRS

rotomoto

Multa sais espoosta yhden DJI flamewheel rungon ilmaseksi.(vain nouto)

juu-zo

Itsellä ei ole mitään tietoa minkä kokoinen kannattaisi ja olisi hyvä tehdä. Käyttötarkoitus siis nimenomaan kuvaaminen ja myöhemmin varmaan fpv lentely. Tarkoitus nostella siis vain tuota action cameraa.

Petsku

Lainaus käyttäjältä: juu-zo - toukokuu 14, 2015, 09:41:38 AP
Itsellä ei ole mitään tietoa minkä kokoinen kannattaisi ja olisi hyvä tehdä. Käyttötarkoitus siis nimenomaan kuvaaminen ja myöhemmin varmaan fpv lentely. Tarkoitus nostella siis vain tuota action cameraa.

Mitä meinaat kuvata? Tarviiko kamera vakautusta? Vai riittääkö suoraan rungossa kiinni oleva? Onko FPV lennätys metsässä pujottelua vai kentällä leijuttelua?

proffa84

Lainaus käyttäjältä: juu-zo - toukokuu 14, 2015, 09:41:38 AP
Itsellä ei ole mitään tietoa minkä kokoinen kannattaisi ja olisi hyvä tehdä. Käyttötarkoitus siis nimenomaan kuvaaminen ja myöhemmin varmaan fpv lentely. Tarkoitus nostella siis vain tuota action cameraa.

ite tykkään ainakin kuvauskopussa, että on pikkasen isompi kopu niin on vähemmän herkkä tuulelle(ei oo niin kevyt). Mulla on ite tehty 700 kokoinen(ristimitta).

Vaikka lähtee jostain 450-700 rungosta, 800-900kv moottorit, sopivat nopeudensäätimet simonk tai blheli softalla(esmes afro esc) ja sitten fc(ja tämän valinnasta voi olla sitten montaa mieltä). Ite saattaisin jopa harkita "full nazea"... nykyisessä möhkössä on näytöllinen kk2.1, mutta se on hieman jäänyt jälkeen kehityksessä ja ominaisuuksissa.


EuroRC.com

Meillä olis tuommoista 530mm runkoo hyllyssä http://fi.eurorc.com/product/10770/
Siihen landarit hyllystä http://fi.eurorc.com/product/10802/
Moottoreikisi vaikkapa näitä http://fi.eurorc.com/product/10349/
Nopareiksi hieman isompaa, niin ei tartte niitä heti olla vaihtamassa http://fi.eurorc.com/product/10339/dys-simonk-brushless-30a-esc-for-aircraft

Fc:ksi sitten jotain omanmieltymyksen mukaan.

Lisää tietoo saa helpoimmin laittamalla viestiä osoitteeseen info@eurorc.com

juu-zo

Alkuun aion koittaa kuvausta ilman gimbalia ja myöhemmin sitten lisäillä gimbalin jos on tarvetta. Tuossa kamerassa on itsessään jonkinmoiset vakautukset, mutta en tiedä niiden riittävyydestä tässä käytössä. Varmaan proffan ehdottama kokoluokka on se oikea minun käyttöön. Laitoinkin jo rotomotolle yv:tä tuosta rungosta jos siitä pääsisi lähtemään liikkeelle.

Certi

Joo, toi F450 on ihan hyvä aloittaa. Multa saat btw. koko rungon sähköineen (FC Naza M lite V2 (eli kokonainen Naza M V2)) 130€.

juu-zo

Noniin rotomotolta saan siis rungon johon täytyisi palikoita keräillä. Eli minkä kokoiset potkurit olisi sopivat ja minkälaiset moottorit?

rotomoto

9 tuumaset propsut , 900 -1000kv moottorit, 20 -30 A noparit.

juu-zo

Nyt olen miettinyt ensimmäisiä osia. Mielipiteitä kannattaako tällaisia ostaa?

Hobbbypower 30A esc SimonK firmiksellä, ilmeisesti kopio hobbywingin escistä
Sunnysky X2212 KV980 moottorit ja 9045 potkurit

FC vielä mietinnässä, onko kommentteja cc3d, kk2.1 akselilla mikä kannattaisi valita vai kannattaako panostaa suoraan johonkin nazaan?