Multikopterit.net keskusteluforum

OPTune FC:n säätämiseen

Aloittaja MikeK, huhtikuu 28, 2015, 08:41:27 IP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.


ntthhtl

Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 12, 2015, 04:08:51 IP
siinä ois ne asetukset
Minkälaiset UOV-arvot sait Pitch ja Roll-akseleille kun hait oskillointipistettä?

Kävin asetuksia läpi ja ainakin seuraavat perusasetukset olisi hyvä korjata:

       
  • Input -välidehdellä Yaw ja Pitch -kanavilla minimit on jostain syystä  suuremmat kuin muilla kanavilla. Tämä toki voi olla ihan normaalia radiollesi, mutta hyvä tarkistaa (aja transmitter wizarduudelleen).
  • Output -välilehdellä kaikilta moottoreilta neutral kaasu on sama kuin kanavan minimi, luultavasti olet skipannut tuon wizardin kohdan jossa pyydetään nostamaan kaasua sliderista kunnes moottori pyörii vaivatta. Yleensä arvo on n. 1040-1100 välillä. Voit hakea oikean neutraaliarvon ilman vehicle wizardin läpikäyntiä. Ota potkurit moottoreista irti ja valitse Output-välilehdeltä Test Outputs -> Save. Nosta yksitellen output kanavien "slideriä" kunnes moottori pyörii vaivatta. Toista sama muille moottoreille. Slideri pitää siis jättää tähän arvoon. Klikkaan ruksi pois kohdasta test outputs ja tallenna arvot Save-napilla. Eli säädön jälkeen outputkanavien pitäisi näyttää tältä:
  • Olithan kalibroinut escit kunnolla?

Welho

#62
Roll UOV 0,00365
Pitch UOV 0,00510
ja nuo laitoin sit laskuriin.

Nyt laitoin ton neutraali kaasun kuntoon. Jokaiseen tuli arvoksi 1053. Pitäiskö nyt ettiä uudet UOV arvot?

ESCeille en oo tehny mitään eikä mitään käsitystä mitä ja miten pitäisi tehdä. Luultavasti kopun edellinen omistaja on sen tehnyt kun lensi ihan hyvin kun mulle tuli mut mä sit tyhmyyttään menin värkkään ja sain kaikki asetuset defaulteiksi.

Niin ja wizardilla ajoin ohjaimen uudestaan ja arvot on oikein. Ohjaimena Turnigy TGY-i6

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 12, 2015, 06:29:18 IP
ESCeille en oo tehny mitään eikä mitään käsitystä mitä ja miten pitäisi tehdä. Luultavasti kopun edellinen omistaja on sen tehnyt kun lensi ihan hyvin kun mulle tuli mut mä sit tyhmyyttään menin värkkään ja sain kaikki asetuset defaulteiksi.
Kannattaa tehdä kaikki kalibroinnit ja säädöt uusiksi varsinkin jos saa multin käytettynä. Kun avaat GCS:n, on etusivulla iso vihreä neliö Vehicle Setup Wizarad. Neuvoo kyllä mitä tehdään ja miten. Vedän nyt tuo läpi ja sen jälkeen heität OPTunen kautta saadut pidit.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Welho

Lainaus käyttäjältä: MikeK - heinäkuu 12, 2015, 08:39:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 12, 2015, 06:29:18 IP
ESCeille en oo tehny mitään eikä mitään käsitystä mitä ja miten pitäisi tehdä. Luultavasti kopun edellinen omistaja on sen tehnyt kun lensi ihan hyvin kun mulle tuli mut mä sit tyhmyyttään menin värkkään ja sain kaikki asetuset defaulteiksi.
Kannattaa tehdä kaikki kalibroinnit ja säädöt uusiksi varsinkin jos saa multin käytettynä. Kun avaat GCS:n, on etusivulla iso vihreä neliö Vehicle Setup Wizarad. Neuvoo kyllä mitä tehdään ja miten. Vedän nyt tuo läpi ja sen jälkeen heität OPTunen kautta saadut pidit.
Joo sillä Wizardilla kalibroin koko kopun ja siks kaikki setupit meni defaulteiks.

Nyt hain uudestaan UOV arvot Roll 0,00308 ja Pitch 0,00409. Nyt on jo parempi mut vielä on vähän vapinaa.

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 12, 2015, 08:48:53 IP
Lainaus käyttäjältä: MikeK - heinäkuu 12, 2015, 08:39:15 IP
Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 12, 2015, 06:29:18 IP
ESCeille en oo tehny mitään eikä mitään käsitystä mitä ja miten pitäisi tehdä. Luultavasti kopun edellinen omistaja on sen tehnyt kun lensi ihan hyvin kun mulle tuli mut mä sit tyhmyyttään menin värkkään ja sain kaikki asetuset defaulteiksi.
Kannattaa tehdä kaikki kalibroinnit ja säädöt uusiksi varsinkin jos saa multin käytettynä. Kun avaat GCS:n, on etusivulla iso vihreä neliö Vehicle Setup Wizarad. Neuvoo kyllä mitä tehdään ja miten. Vedän nyt tuo läpi ja sen jälkeen heität OPTunen kautta saadut pidit.
Joo sillä Wizardilla kalibroin koko kopun ja siks kaikki setupit meni defaulteiks.
Jos oot ajanut Wizardin läpi, on noparit kalibroitu. On siis se kohta missä pyytää laittamaan 3 ruksia ja lopuksi akun kiinni.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Welho

Okei. Eli ne ei muuta vaadi kuin sen ja sen oon tehny. Mikä se esc:n fläshsäys on? Pitääkö sellanenkin tehä?
Ilmeisesti kaikki loppu hienosäätö enää pideistä kiinni et saa loputkin vaappumiset pois.
Pitää sitten säätää uudelleen ku saan sen video lähettimen.

JaniJL

Täältä kun saa guru tietoa, niin miten olette tehneet tunetuksen hienosäädön? Eli ihan perusleijutuksessa mulla on ok ja pikku kaasullakin, mutta highl throttle ja low throttle tulee korkeataajuista oskillointia (hyvin vähän) tähän tapaan:
http://youtu.be/dey2gIuj9U0

Onko TPS oikea suunta? Vai madaltaa/kasvattaa PID arvoja lonkalta? Vai erikseen, esim. D jotta low throttle oskilloinnit häviää? Ja OPtunea kun tekee niin onko hyvä UOV arvo siinä kun oskilointi alkaa, keskivaiheilla vai kun se on jo aika mahdotonta?

Huh... Sellasta tänään...
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

MikeK

TPS:llä saat säädettyä miten pidit käyttäytyy kaasun eri asennoissa. Itsellä alentaa kovalla kaasulla ja nostaa pienellä.

Oskilointipiste on sellainen, että leijunnassa oskiloi tasaisesti, kaasulla oskiloi lisää ja kaasua laskemalla lähes lopettaa oskiloinnin. Tai tälleen olen itse hakenut.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

Fragu

Nyt jeesiä pliis. Tää sama setuppi on lentäny hyvin ennen noparien uusinta firmistä (Blheli uusin). Oon laittanu arvoiksi damped light ja medium high kuten ohjeet neuvoo.

Tein optunella täysin uuden setin, kuten aina ennenkin. Nyt en saa tätä edes leijumaan nätisti, vaan tää on täysin holtiton..veikkaan että rate stabilization on alakanttiin mutta arvot on optunen arpomat.

Laitoin liitteeksi noi mun arvot, jos joku viittis tsekkaa mikä on pielessä.

rotomoto

#70
taitaa olla yksi nolla liikaa Roll ja Pich arvoissa.

Fragu

#71
Oisko kerpele näin..:)

Edit: ja olihan sinne livahtanu yks nolla liikaa..nyt pitää taas kun tauti.

Welho

Nyt alkaa tuntuun lentäminen hyvältä. Huvikseen kokeilin hakee uudelleen UOV arvot ja aukasin laskurin mut eipä löytyny sivua enää. Alko jo paniikki et ens viikolla tulee uus kamera, antenni jne... ja sit viimeistään kun ne paikoillaa pitää uudelleen säätää. No onneksi löysin laskukaavan miten ite laskee kaikki arvot ja sen mukaan laskin niin nyt lentää huomattavasti paremmin kuin aikasemmin.
Edellisillä säädöillä kun korkeutta tiputti niin alko kauhee vatkaus mut se loppu samoin kun tekee nopean käänöksen niin aikasemmin vatkasi mut ei enää. Muutenki tuntu nyt aivan eriltä lentää.

Tässä laskukaava

Roll.Kp = Roll.UOV x 0.6
Pitch.Kp = Pitch.UOV x 0.6
Yaw.Kp = Roll.Kp + Pitch.Kp
Yaw.Kp = Roll.UOV + Pitch.UOV  or  (Roll.Kp + Pitch.Kp) x 1.7

Ki

Roll.Ki = Roll.Kp x 1.9
Pitch.Ki = Pitch.Kp x 1.9
Yaw.Ki = Yaw.Kp x 1.9

Kd

Roll.Ki = Roll.Kp x 0.012
Pitch.Ki = Pitch.Kp x 0.012
Yaw.Ki = Yaw.Kp x 0.008

Itse laskin Yaw.kp = Roll.kp + Pitch.kp x 1,7

MikeK

OP:n jätkät leikkii kuka on kukkona tunkiolla ja siksi taitaa olla laskuri poissa pelistä. Laittakaa tänne teidän Rollin sekä Pitchin UOV:t, sekä mikä nopeudensäädin ja millaista lentoa toivotte, niin voin laskea pidit.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"

MikeK

Lainaus käyttäjältä: Welho - heinäkuu 25, 2015, 07:28:14 IP
No onneksi löysin laskukaavan miten ite laskee kaikki arvot ja sen mukaan laskin niin nyt lentää huomattavasti paremmin kuin aikasemmin.
Laita OUV:t niin voin laskea pidit.
"Eikö kukaan tosiaan lennä multia enää muuten ku rilleillä?"