Multikopterit.net keskusteluforum

Alottelijan viimeset kyssärit

Aloittaja Saurus, heinäkuu 20, 2015, 02:48:41 AP

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VilleN

Lainaus käyttäjältä: jinx - heinäkuu 20, 2015, 10:38:46 AP
Mä en tiedä yhtäkään FC:tä, jonka kanssa pitäisi alkaa koodaamaan ihan tavallista käyttöä varten.

Noiden kk lautojen suosittelu taitaa olla sitä perua kun muiden säätämiseen tarvittiin vielä tietokonetta mukaan kentälle. Itse yhden (kk 2.0) kokemuksella sanoisin, että ota mieluummin rälläys- ja opettelulaitteeseen Naze tai cc3d. Jälkimmäisestä en osaa sanoa mitään, mutta Nazen kanssa riittää kun laittaa kanavat kohdalleen, valitsee oikean multityypin valikosta ja vielä moottorit oikeaan järjestykseen kiinni lautaan. Sen jälkeen pidien haku kännykkäsoftalla otg kaapelin kanssa kentällä. Ainakin siinä vanhemmassa kk:ssa homma tapahtui ihan samalla lailla, paitsi pidit piti naputella siltä ankean pieneltä lcd näytöltä...

Kieltämättä tuo kk alkaa olemaan jäänne menneisyydestä. Itse suosittelin sitä lähinnä siksi, että omien kokemuksien perusteella tuo kk on pirun helppo tapa aloittaa. Naze on itsellekin tulossa, kk jää varalle tai menee johonki diy-trikopteriin tms. Periaatteessa kk:n kanssakin tarvii internettiä, koska harva osaa lunttaamatta netistä kylmiltään naputella sinne oikeita asetuksia.

Saurus

Kiitoksia kaikille vastauksista! Pitää tuota kokoonpanoa alkaa miettimään vähän ajan päästä kun nyt alkaa perusasiat olla jollain lailla hanskassa. Palaan asiaan taas kunhan kerkeän!

varis

Naze vs KK ero on suunnilleen että haluatko käyttää ensi kerralla noin 30min vs 4h (about vähimmäisaikoja ensikertalaisella) opetteluun ja säätämiseen.

2 kopteria rakennettu ensin KK 2.0:lla ja toimi kuin junan vessa pienellä (hieno)säädöllä.

Kuvauskopteri on rakennettu Nazella eikä PIDejä tarvinnut säätää kun oletusarvoilla lensi jo niin nätisti. Ei mitään turhia GPS-härpäkkeitä tuossa käytössä vaikka rauta periaatteessa tukee. Olihan tuossa hieman opettelua ja konfiguraattorilla säätöä. GPS ja barometri tuo sitten lisää sitä säätämistä jos niitä alkaa käyttämään.

Neljäs kopteri Nazella joka ei lähtenyt toimimaan. Pitää tilata toinen Naze ja kokeilla oliko raudassa vika vai missä. Saattaa olla yksittäistaupaus, softabugi, tj. Ei pysty vielä sanomaan. Saako tätä lautaa muuten hyvin sellaisena versiona mihin ei itse tarvitse juottaa ensin pinnejä kiinni ennen kuin pääsee edes säätämään?

Ekaan kopteriin ottaisin vielä KK2:n kun kokemusten mukaan se vain on niin helppo ja kätevä aloittaa. FC on myös melko helppo vaihtaa myöhemmin jos ei ole koteloitu jonnekin kopterin sisuksiin.

VilleN

Nazea saa ainakin Hobbykingiltä valmiiksi juotetuilla pinneillä. Itse tilasin eurorc:ltä, pitänee ostaa parempi kolvi, etten pilaa koko lankkua kolvatessa. Nykyinen on hätäpäissään ostettu hajonneen tilalle ainoasta avoinna olleesta halpakaupasta eikä siksi kovin hyvä :D

mikkox9x

Ei kai sitä KK:ta kannata enään nykypäivänä harkita? Itellä ei kokemusta KK:sta mutta oon ymmärtäny, että nää modernimmat lentää vaan niin paljon paremmin. Johonkin miniin suunnilleen rikos laittaa  ;D. Käyttää vaan suoraan alkuun vähän aikaa sen Nazen opetteluun niin ei sitte myöhemmin tartte, rahaakin säästyy.

Ei kanata Hobbykingiltä Nazea tilata. EuroRC:tä saa heti ja tulee halvemmaksikkin. Ite tilasin kerran hobbykunkulta, joutu oottaa viis viikkoa ja maksaan verot, ei tullu halvemmaksi kiinasta  ;D. Juotos hommat pitää näissä hommissa muutenki osata.

Saurus

#20
Noi vero/ tullimaksut vaikuttaa aika pirullisilta, että ilmeisesti pitää niitä alkaa tutkimaa oike kunnolla ennen ku kannattaa mitää alkaa ulkomailta tilaamaa... No yhen parinkympin minikameran tilasin kiinasta eikä siihe tullu mitään lisämaksuja. FC hommaa pitää kans miettiä, eipä toi KK kauheen kallis toisaalta ole jos kympillä saa
Noissa juotoshommissa en vielä kovin ammattilainen ole, jos kerta Nazejakin saa valmiiksi juotettuna suht halvalla mielelläni kelpaa :)

jesi

Ei siinä mitään pirullista ole, hintavertailua tehdessä lisäät tuote+rahti summaan 24% niin tiedät mitä se voi maksaa pahimmillaan.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

SiB77


Saurus

Eli millonka nuo verot lisätään ja millon tullimaksut, ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen homma ollut, tullimaksut pystyi vissiin myös kiertämään jollain merkintäkikoilla..?

Petsku

Lainaus käyttäjältä: Saurus - heinäkuu 25, 2015, 07:43:01 IP
Eli millonka nuo verot lisätään ja millon tullimaksut, ei ilmeisesti ihan yksiselitteinen homma ollut, tullimaksut pystyi vissiin myös kiertämään jollain merkintäkikoilla..?

Tullia menee hyvin harvasta (laittaa rc osia yms. tullausilmoitukseen niin ei mene), mutta alvit menee jokaisesta Tulliin jääneestä tilauksesta jonka arvo ylittää 22€ ja on tilattu EU alueen ulkopuolelta. Se miten ne jää sinne tulliin on henkimaailman juttuja. Toisilla tuntuu jäävän jokainen ja toisilla kaikki tulee ohi. Pääsääntöisesti kuriiri firmat esim UPS tullaa paketin väkisin ja veloittavat siitä tietyn summan. Eli kannattaa ottaa paketti halvimmalla mahollisimmalla postilla jossa on seuranta (mikäli ei oo tavaroilla kiire, tosin itelle tulleet kaikki 1-3 viikkoa tilauksesta). Hobbykunkun halvin tais olla HK varastolta jotain muutaman dollarin luokkaa (riippuen tilauksen koosta).

jesi

Päällä olevat merkinnät vaikuttaa tulliin menoon lähes saman verran että sataako ulkona vai ei.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

VilleN

Lainaus käyttäjältä: mikkox9x - heinäkuu 25, 2015, 01:48:00 IP
Ei kanata Hobbykingiltä Nazea tilata. EuroRC:tä saa heti ja tulee halvemmaksikkin. Ite tilasin kerran hobbykunkulta, joutu oottaa viis viikkoa ja maksaan verot, ei tullu halvemmaksi kiinasta  ;D. Juotos hommat pitää näissä hommissa muutenki osata.

Jep, tuota Nazea ei kyllä kannata tilata kiinasta, kun Eurorc:n hinta on taitaa olla halvempi ja tulee kirjeellä parissa päivässä. Ainoa hintaa nostava tekijä on se, että kannattaa muistaa ottaa se break-out kaapeli samaan pakettiin jos sen tarvii, itse unohdin eka kerralla tilata sen. Lähinnä siksi mainitsin tuosta HK:sta että sieltä saa noita valmiiksi juotettuja. Itsellä kyllä kolvi pysyy kädessä, kun on tullut sähköalalta yksi ammattikin hommattua ;D

Lainaus käyttäjältä: jesi - heinäkuu 25, 2015, 08:35:36 IP
Päällä olevat merkinnät vaikuttaa tulliin menoon lähes saman verran että sataako ulkona vai ei.

Tämä on kyllä totta. Ne lahja- tai tuotenäyte merkinnät ja murto-osan oikeasta arvosta olevat merkinnät on tullille aivan yhtä tyhjän kanssa. Tuskin edes katsovat niitä. Paketin koko, paino jne. vaikuttaa varmaan aika paljon. Hobbykinkun paketit tuntuu nykyisin jäävän aika usein tarkistettavaksi, lienee liikenne sieltä yleistynyt sen verran paljon multibuumin alettua.

Täältä löytyy selkeästi kerrottuna miten ne tullaukset menee: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/tulliselvitys/

Akut kannattaa ehdottomasti ostaa eu:sta, joko Suomesta tai esim hk:n eu varastolta, lentorahdit akuille on aivan törkeän kalliita.

aprepo

#27
Lainaus käyttäjältä: Meteoriitti - heinäkuu 25, 2015, 08:51:23 IP
Akut kannattaa ehdottomasti ostaa eu:sta, joko Suomesta tai esim hk:n eu varastolta, lentorahdit akuille on aivan törkeän kalliita.

Tämä on totta, mutta harmillisen usein EU:ssa myydään ei-oota. Kimppatilauksella voi saada rahdin osuuden painettua kohtuullisen alas, 5.5kg akkuja (lähes 30kpl ja vähän muuta sälää lisäksi) tuli UPS:lla n. 55e rahtikuluilla (+ alv, +tullauskulut jne) ja esim. ameriikasta voi saada USPS:n kautta n. 20e per lähetys tiettyyn rajaan asti (+alv mutta tullauskuluja ei tule). Toki puoli-ilmaisesta akusta tulee jo hintavampi noiden jälkeen, mutta jos vertaa EU kauppoihin, voi hinta olla ihan kilpailukykyinen.

EDIT: muutenkin noiden rahtien kanssa kannattaa muistaa, että kuriirifirmat tullaavat lähetykset aina (toki niinhän jokainen meistä tekee vaikka ei jäisikään tullin haaviin, jos arvo ylittää tullausrajan :))) ja ottavat tuosta "palvelusta" vielä lisämaksun. Erityisen pirullinen on tuo UPS, jonka huolintamaksu on about 15e ja jos haluaa tehdä tullauksen itse, tarvittavien tietojen luovuttaminen maksaa yli 20e ja lisäksi viikon jälkeen laskuttavat tavaran säilytyksestä 17e per päivä.

DHL:n huolintapalvelu on luokkaa 20e, mutta heiltä saa tullaustiedot ilmaiseksi, ja voi hoitaa tullauksen itse.

Välttämättä nuo kuriirit eivät edes ole nopeampia kuin normi posti, olen joskus odottanut pakettia pari viikkoa, kun sen saaminen varastolta kuriirille vei ensin muutaman päivän, tuli kyllä nopeasti eurooppaan, mutta jäi sitten suomessa matelemaan kun kuriiri soitteli edes takas ja viikonlopu oli ja ja ja.... Vastaavasti ebay tilaus kiinasta on saattanut tulla muutamassa päivässä nolla kuluilla.
"Ei tää kulje kovempaa!"

Murgo

Joo, minulle on aiheuttanut useamman kerran harmia tuo eurooppalaisten verkkokauppojen into lähetellä tavaraa kuriirifirmojen kautta. Onhan se nopeaa mutta kun minä en koskaan ole arkipäivinä virka-aikaan kotona eikä työpaikkakaan ole kiinteä kun autoa ajelen työkseni niin aina saa säätää toimituksen kanssa. Tähän asti on kyllä aina onnistunut niin että olen sopinut kuskin kanssa jonkun kohtauspaikan mutta onhan se aika paljon hankalampaa kuin käydä töiden jälkeen kaikessa rauhassa hakemassa paketti postista tai matkahuollosta.

Ilmeisesti noilla sitten on senverran hyvät sopimukset ettei kannata postissa lähettää mutta työssäkäyvälle yksityishenkilölle kuriiri on kyllä huono vaihtoehto, enemmänkin kai ajateltu isojen firmojen välisiin toimituksiin joissa aina on joku paikalla toimistolla työaikana.

Ves@

Eikös se tullausraja ole 150e, ja jos kokonaissumma ylittyy, maksetaan tullia muutama prosentti ?
Go4: 40632km
DjiFly: 6444km
Autel: 2055km

FIN-RP-5836XXX

-Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Pro/Platinium,
-Mavic 3, Air 2, Air 2s, Air, Mini, Mini2, Mini 3 Pro, Spark, Inspire1, Dji Fpv, Dji Avata
-Autel Evo Lite+ , Evo Nano +
-1000mm Octo, 900mm Y6, 1540mm Heksa
-PowerEgg